Iubire ..

Iubirea

Iubirea

Poate vă întrebaţi de ce Iubire? Pentru că e titlul tabloului şi pentru că Iubirea merită un astfel de dar!

Vă aduceţi aminte de sentimentul de recunoaştere la vederea celui drag, a copilului când iese de la şcoală, printre alţi mulţi ca el, la vederea mamei care vă aşteaptă în gară, când veniţi acasă de sărbători, a câinelui când sare poarta de bucurie că vă vede veniind spre casă.  Sau atunci când reîntâlniţi un prieten drag, din alte vremuri şi pe care de abia aşteptaţi să-l revedeţi. Oare s-a schimbat, ne vom mai recunoaşte, vom mai avea ce vorbi, …ce vom mai râde de tinereţile noastre şi de studenţie…

Ei bine, această recunoaştere, această inimă care bate cu putere în piept ca o prizonieră gata să spargă porţile groase şi să zboare spre infinit din nou, zâmbetul care îmi cucereşte faţa, ochii care strălucesc de speranţă şi viaţă, parfumul ceaiului special… toate aceste sunete de sărbătoare mă învăluie împodobindu-mă ca pe un brad de Crăciun cu globuleţe unice şi frumoase. Ei bine da, acest tablou, această esenţă de iubire o poate vedea oricine o priveşte. Şi cred că e şi un bun tratament pentru suflete şi inimi uitate, sau înghesuite în lumea de afară, în corpuri automatizate care mărşăluiesc pe străzi, lăsând emoţia acasă.

Când am văzut prima dată Iubirea , căutam altceva, ca mai întotdeauna,  vroiam să cunosc şi să înţeleg mai multe despre arta pictorului şi vitralistului Dan Brad, nu ştiam ce voi vedea. Şi bine mi-a fost, când mi-a fost dat să o văd: era acolo, retrasă printre multe alte creaţii faine, dar strălucea, avea o lumină aparte. O să-mi spuneţi că e constrastul elementar şi că e normal, dar vă zic că nu e asa. Am mai văzut eu contraste şi la Munch de mi-au speriat eul interior. Aici a fost magie. Parcă aş fi avut deodată onoarea de a mă afla în faţa unei porţi, a unei uşi care-mi chema ochii şi simţurile spre o aromă solară de cald şi  de vişine, de plenitudine şi mare albastră, şi totodată de alei de parc şi ploi, străduţe înguste şi medievale, siluete în noapte mergând grabit,  spre-un gand si-o poveste despre cum un ceai de rooibos strangea la piept o iasomie, cuprinzand-o de mijloc… Spectacolul de culori, montat de pictor imi arata parca si …o  căldură frumoasă de vară, o lumină plină pe străzi montmartriene, gata de pictat… albastru şi galben, noapte şi vară, etape cronologice unite prin vrafuri de amintiri.  Ce nebunie creatoare emană acest tablou pentru mine nu veţi putea şti niciodată. Şi cred că nici eu nu voi şti pe deplin, dar mă bucură zâmbetul din colţul gurii care se iveşte când ochii se întorc iar la plenitudinea bucuriei de culori de mai sus.

Parca sare din tabloul emoţia, te atrage să te uiţi mai atent şi să vrei să vezi unde e Iubirea acolo, în toată explozia colorilor. Ei bine, vă dau un pont, vă deschid fereastra prin care am văzut eu cerul acestui tabloul: centralăpentru mine e soarele luminos din dreapta compoziţiei care-ţi absoarbe privirea, învăluindu-ţi ochii într-un surâs şăgalnic ce, foarte clar, îţi spune că va urma un secret şi că trebuie să fii atent să-l descoperi în structura compoziţiei. Dar nu te speria, faptul că ţi-a făcut cu ochiul, înseamnă că ştie că te poţi descurca cu descoperirea anticului mister. Liniile albastrului demiurg te trag înapoi, nu însă pentru a te pierde de Soare ci doar pentru a-ţi arăta calea. Nu de alta, dar merită să te bucuri şi de călătorie căci aşa de frumos îţi aştern culorile în cale, viaţa pe aici încât chiar e păcat să refuzi.  Şi-ţi răsare astfel în faţă o tuşă verticală de culoare, care… parcă seamănă cu cea din extrema stângă, cea de mai din spate… Hmm, interesant, oare ce ar putea să fie, ce să-nsemne… Gata, am găsit: cei doi ochi ai mei întrezăresc două siluete, un el şi o ea, care se văd, la distanţă dar totuşi, se văd, se pot privi şi-şi pot bănui zâmbetele. Şi ce mai culoare are el, şi ce culoare are ea,  totul un turcoaz arab şi cu nuanţe calde de mătase. Ce frumos s-au întâlnit nu-i aşa? 😉

Dar … ia uitaţi-vă în faţă, de abia acum vine greul, fiecare are un perete de trecut, şi după culoare e a celuilalt. Parcă fiecare ar trebui să treacă prin viaţa celuilalt pentru a-l vedea şi înţelege mai bine. Şi cu toate că este greu, amândoi ştiu bine că altfel nu se vor putea reîntâlni. Căci liniile compoziţiei spun limpede ca-n palmă: cărările lor care la început păreau paralele, lăsându-i să creadă că doar atât o fost şi că fiecare va trăi cu amintirea unei clipe de destin, în suflet… ei bine aceste linii le uneşte soarele, căci în ciuda zidurilor cu oprelişti pentru cei doi, toate converg către un punct comun care sta pitit până amu.

Până şi culorile-zid, privite de sus, arată acest lucru.  Pesemne că nici ele nu se credeau mari obstacole, ci doar probe de încredere. Parcă le şi văd râzând cu soarele rozaliu de acest mic complot romantic.  Se şi vede că în spatele Soarelui, nu mai e decât un singur drum, trasat de cuţitul pictorului, de-a latul zidurilor de zvonuri şi fum marin, drum ce surâde la rândul lui, de bucuria ce-o va oferi îndrăgostiţilor, după adevărata lor reîntâlnire. Atunci, de abia atunci se vor recunoaşte şi vor râde ca-ntr-un vis de vară, pe replica unui citat celebru „ Nu m-ai fi căutat dacă nu m-ai fi găsit deja în inima ta !

Şi cu asta trag cortina

şi vă surâd la rândul meu

ca mai apoi să iscălesc

biet Arlechino mă numesc…

sau

 

Christine-Marie Turcu

http://danbrad.blogspot.com/

2 comentarii la “Iubire ..

  1. vondigto spune:

    Ma inclin, jos palaria, draga mea, am citit articolul cu sufletul la gura. Scrii foarte bine, eu inca mai am multe de mancat!

  2. Multumesc pentru aprecieri.. mai am si eu la randul meu mult de scris si de buchisit cum trebe, ma bucur ca a placut 😉 L-am scris cu drag si cu suflet pentru ca tabloul spunea o poveste pe care doar am recunoscut-o si m-au imbiat culorile sa scriu;) E incurajant sa stii ca esti pe drumul cel bun si cateva incurajari prind bine avantului scriitoricesc, asa ca apreciez mult! Multumesc encore fois pentru citire si vizita chez Scaramouche;)

Lasă un răspuns

